Daavidin huone Jeesus Kristus on Herra

Esport voi aiheuttaa laskimotulpan jo 12-vuotiaalle

Äskettäinen tutkimus paljastaa, että laskimotulppa kehittyy jo 12-vuoden iässä nuorille, jotka pelaavat paljon.

https://www.independent.ie/world-news/children-as-young-as-12-get-blood-...

--

Laskimotulpan wikipedia sivu:

https://en.wikipedia.org/wiki/Deep_vein_thrombosis

--

Esport tarkoittaa ammattimaista tietokonepelaamista.

" E-urheilu jo kolmanneksi suosituin laji suomalaisten nuorten miesten keskuudessa"

https://www.mtv.fi/lifestyle/digi/artikkeli/e-urheilu-jo-kolmanneksi-suo...

--

Itsekin pelasin nuorempana. Lopulta lukio kesti n. 5 vuotta.

Vaikka pääsin läpi kokeista lukematta, niin poissaolojen vuoksi piti käydä kursseja uudestaan.

Tuona aikana elettiin counter-striken kulta-aikaa kun se oli netin suosituin peli, versio 1.5.

Muistelen että jo tuolloin palkinnot pelissä olivat maailmassa satoja tuhansia dollareita.

Nykyään pelipalkinnot ovat jo kymmeniä miljoonia:

"Koko turnauksen palkintopotti oli ennätykselliset 25,5 miljoonaa dollaria"

https://www.is.fi/digitoday/esports/art-2000005805127.html

--

Pelaaminenhan on kivaa. Tai onko tässä yhteiskunnassa jotain kehittävämpää tekemistä tarjolla?

Tavalla tai toisella, jokainen täällä jonkun koneen kanssa pelaa työkseen, jopa maanviljelijät.

Kun kilpailuyhteiskunnassa on vain tarkoitus saada rahaa, keinolla millä hyvänsä, huolimatta siitä onko se työ lainkaan järkevää tai tuottaako se mitään järkevää maailmaan: niin onko ihme, että nuoret haluavat tehdä sellaista työtä mistä itse pitävät?

Talouskasvua sekin on. Suomessa vaan talot eivät kasva, vaan homehtuvat. Mutta sehän on myös, talouskasvua: kun rakennetaan hometalot uusiksi. Lisäksi niistä aiheutuvat sairaudetkin ovat talouskasvua.

Kaikki siis voittavat, kun vain pyöritellään euroja ja jokainen tekee jotain turhuutta tai suorastaan pahuutta: työkseen?

Räiskintäpelit parantavat refleksejä ja lisäävät tilannetajua.

Counter-strike ei varsinaisesti ole räiskintäpeli, vaan taktinen SWAT-simulaatio.

Siinä on aina kaksi joukkuetta: terroristit ja poliisit.

Terroristien on tarkoitus saada pommipaikka haltuunsa ja asettaa räjähde. Poliisien on tarkoitus puolustaa pommipaikkoja ja jos räjähde asetetaan, niin purkaa se määräajassa.

Toinen moodi on panttivankitilanne, missä terroristit pitää tappaa tai pelastaa panttivangit viemällä ne turva-alueelle. Panttivangit eivät saa kuolla poliisien harhaluoteihin.

Ammattimaisessa klaanipelaamisessa muodostetaan joukkue, jolla on joukkueenjohtaja. Tällöin johtajan tarkoitus on kehittää jokaiseen karttaan sopiva taktiikka, jolla vastustaja voitetaan.

Joukkueen jäsenet pelin aikana, kommunikoivat puheohjelman välityksellä toisilleen mutta vastapuolen keskusteluja ei kuule.

Kun itse perustin muutamia klaaneja, niin tällöin osa peliä oli myös hyvä joukkuehenki ja siten sosiaaliset taidot.

Lisäksi pelistä oli hyötyä itsetutkiskelun kannalta.

Kun aloin pelaamaan ns. tosissani nuorempana, niin usein raivostuin kun kuolin ja tällöin sai tietokoneen näyttö kyytiä.

Vasta kun lopetin raivoamisen ja vihan purkamisen näyttööni, huomasin, että kun tarkastelin tilannetta, mikä johti kuolemaan; pystyin oppimaan siitä virheitäni.

Ennen, kun vain olin vihainen: niin en lainkaan keskittynyt analysoimaan niitä virheitä, mitkä johtivat häviööni.

Kun opin hillitsemään tunteitani, niin aloin myös kehittymään pelissä nopeasti: lopulta siis Suomen top30 1on1 matseissa vaikka oli huono kone ja netti.

Kaikki eivät itsekseen opi tällä tavoin. Vanhempien velvollisuus olisi opettaa lapset olemaan rauhallisia, eikä raivopäisiä: oman esimerkkinsä kautta siis.

"Floridan ampuja raivostui, kun hävisi tietokonepelissä - haki aseen ja palasi ampumaan vastustajansa"

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201808272201162614_ul.shtml

--

Vastaavasti, jos vanhemmat eivät vain raivoa lapselleen niin usein tulos on positiivinen.

"Lapsen biologinen alttius väkivaltaan vähenee kehumalla – myönteinen palaute vaikuttaa lapsen neurobiologiaan"

https://www.hs.fi/tiede/art-2000005807007.html?ref=rss

--

Jos haluat tarkastella Suomen nuorison henkistä tilaa, voit vierailla https://ylilauta.org/

Se on suosituin nuorten kohtaamispaikka. Huomioi, että NSFW kategorioissa, on aikuisille tarkoitettua materiaalia.

Kai olin oppinut sitten kotioloissa, että raivoaminen on ainoa tapa osoittaa tunteita. En muista koskaan, että äiti olisi sanonut "rakastan sinua" tai edes silittänyt päätä tai halannut.

Hän oli uraputkinainen jonka piti saada rauhassa ja häiriöttä keskittyä työhönsä. Olin häiriöksi ja siitä tuli rangaistuksia.

Tämä lienee aika yleistä Suomessa, että ainoa kommunikaation keino vanhemmilla on raivota. Se kuitenkaan ei auta, kun lapsi/nuori kysyy että "miksi" ja tulee vain vastaus "koska minä sanon niin".

Toivon että tämä artikkeli auttaa vanhempia, itsetutkiskeluun että opitte hillitsemään tunteitanne: ja kasvattamaan jälkikasvunne rauhassa ja rakkaudessa.

Vanhempien tulisi olla mukana nuoriensa harrastuksissa tai tässä ajassa voidaan puhua jo uravalinnasta.

Itse sain vain kokea kohtuutonta vainoa pelaamistani kohtaan, osittain varmasti siksi kun lukio jäi sivutyöksi pelaamisen ohella.

Lopulta kun täytin 18 sain myös lähtöpassit kotoa kavereiden nurkkiin kun pelasin enkä tehnyt "velvollisuuttani" käydä lukiota. Minä en erityisesti lukioon edes halunnut, joten en kokenut sitä kovinkaan tärkeäksi.

Lopulta siis pelaamisen vastustaminen johti perheen sisäiseen välirikkoon. Se oltaisiin voitu välttää, jos asiasta oltaisiin voitu keskustella ja oltaisiin oltu kiinnostuneita minusta ja uravalinnastani.

Tärkeämpää kuitenkin oli, että elän jonkun toisen elämää. Se aiheutti kitkaa, koska halusin oman elämän.

"There is no life, like nolife".

Sensijaan, että minua oltaisiin tuettu harrastuksessani/ammatinvalinnassani, niin jouduin myös itse hommaamaan tietokoneen kesätyörahoilla. Sen lisäksi kun päälle tuli vielä henkinen väkivalta, eli järjetön raivoaminen: niin olin onnellinen lopulta, kun pääsin kavereiden nurkkiin.

Tosin loppui se pelaaminenkin sitten, kun elämään tuli mukaan pillerit ja muut kemikaalihuumeet ja nuorisorikollisuus. Katujen elämä alkoi kuitenkin siinä määrin lopulta tympimään, että jätin sen n. 10 vuotta sitten kokonaan.

En ole enää vanhemmiten muutenkaan pelannut, kun on tärkeämpääkin tekemistä kuten maksaa velat mm. Afrikkaan.

Tässä eräs tapa, miten velkoja voitaisiin alkaa maksamaan: kun Suomessa kehitetään systeemi miten mikrolevällä voi kasvattaa ruokaa paikoissa, missä vettä on vähän ja hygienia on ongelma.

Innovaatiot ovat kuin leegoilua. Pidin lapsena leegoilusta paljon. Mielestäni leegoilu ja innovaatiot, ovat parempi ammatti: kuin mikään muu.

Sen vuoksi, että ei ole tarkoitus tehdä rahaa vaan lopettaa lasten kuoleminen mm. nälkään. Innovaatiot ovat työ, jossa "työ tekijäänsä kiittää". Siksi itsekin olen tehnyt niitä palkatta, koska palkkani on se että voin ajatella että jokin päivä ne tulevat säästämään lasten henkiä.

Olisi hyvä jos Suomessa tarjottaisiin nuorille, jotain muutakin tekemistä tietokoneella: kuin pelata, kuten urautua innovaatioihin.

Harmi, että valtio ei ole ottanut koppia ideastani. Asiasta on parin vuoden aikana tiedotettu n. 1500 viranomaista jotka valitsin käsin neistä, ja kaikki väittävät tekevänsä työtä kiertotalouden edistämiseksi. SITRA jopa kehtasi vastata, että asia ei heille kuulu.

Useimmat eivät vastanneet mitään, kuin kiville olisi puhunut. Muutama löysä vastaus tuli sentään, että ei ole aikaa tai jotain muuta epämääräistä. Äskettäin tosin pieni toivonkipinä syntyi kun EU:n avoimen tieteen virastosta otettiin yhteyttä.

Ehkä on siis lopulta hyvä, että takapajuisen Suomen byrokratiaa siirretään osaavimpiin käsiin ulkomaille.

Ilmeisesti, puheet kiertotaloudesta hallituksen kärkihankkeena ovat vain osa kultaista kuorrutusta ja tarkoitus on vain puhua kauniita sanoja, vailla todellista tarkoitusta muuttaa elämää tuhoavaa yhteiskuntaa.

Tai ehkä asia johtuu siitä, että en ole patentoinut mitään ja vienyt näitä vaitiolosopimusten taakse: vaan julkaissut keksinnöt vapaasti.

Onko kiertotalouden tarkoitus sittenkin vanha markkinatalous? Sille on vain keksitty uusi nimi ja uudet vaatteet, jotta voidaan tekopyhistellä että Suomi olisi kehittyvä maa.

http://spirulinasuomi.wordpress.com/

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset